Bloudivý nerv a kundaliní jóga

NERVUS VAGUS je nejdelší nerv v těle. Vychází z mozku a vede dolů krkem, prochází trávicí soustavou, játry, slezinou, slinivkou, srdcem a plícemi.

(Zdroj: pixabay.com)

Čím lepší tonus bloudivého nervu, tím rychleji a efektivněji se tělo dokáže uvolnit. Dobrý stav bloudivého nervu zlepšuje regulaci krevního cukru, omezuje riziko mrtvice a kardiovaskulárních chorob, snižuje krevní tlak, zlepšuje trávení díky účinnější tvorbě žaludečních šťáv.

Souvisí také s lepší náladou, menší úzkostlivostí a větší odolností vůči stresu. Dokáže také “číst” mikrobiom ve střevech a podle výskytu patogenních a nepatogenních organismů modulovat zánět v těle.

Nízký tonus bloudivého nervu souvisí s výskytem kardiovaskulárních nemocí a mrtvice, deprese, cukrovky, syndromu chronické únavy, zhoršením kognitivních funkcí a zánětlivých onemocnění.

Co pomůže k aktivaci a správné funkci bloudivého nervu?
  1. Mytí obličeje studenou vodou.
  2. Meditace.
  3. Pobrukování (např. ÓM).
  4. Pomalý, rytmický, brániční dech.
  5. Zdravá střevní mikroflóra.
  6. Mluvení.

A praxe kundaliní jógy zahrnuje všech šest bodů…

  1. Studená voda – vzpomínáte na išnán?
  2. Meditace je součástí každé lekce kundaliní jógy a  každodenní praxe.
  3. Rozvibrování a naladění mantrou Ong namó na začátku každé lekce. Recitace a zpěv manter.
  4. Hluboký, plný dech, dech ohně… a spousta dalších dechových technik.
  5. Bezpočet doporučení ke zdravému životnímu stylu a výživě.
  6. Opět mantry… a samozřejmě šabdy – delší texty, které se čtou či zpívají. Co třeba takové Džapdží sáhib?

(Z původního článku vybrala, přeložila a o poznámky ke kundaliní józe rozšířila © Veronika Šilarová)

(Zdroj: theheartysoul.com)