Váta – energie pohybu

 

Autor: Vasant Lad, B.A.M.S., M.A.Sc.

VÁTA: Energie pohybu 

Obecný popisVáta

Váta je esencí pohybu všech tělesných pochodů a je nepostradatelná pro zdraví. Váta se v prostředí nejvíce projevuje na podzim a při přechodu jednotlivých ročních dob, kdy je nejdůležitější věnovat zvýšenou pozornost výživě a životnímu stylu. Velmi důležité je stabilizovat tento pohyb. Pro člověka typu váty je užitečný pravidelný režim, který pomáhá uzemňovat rozpohybovanou energii.

Člověk typu váta rychle myslí a disponuje flexibilitou i tvůrčími schopnostmi. Svižně chápe, ale stejně rychle zapomíná. Váty jsou ostražité, roztěkané a vysoce aktivní. Rychle chodí, mluví i myslí, ale snadno se unaví. Zpravidla mají slabší vůli, sebedůvěru, odvahu a výkyvy zvládají hůře než ostatní typy. Cítí se vratce a málo uzemněně. Nerovnováha se u váty projevuje pocity strachu, nervozitou a úzkostí. Ve vnějším světě člověk typu váta snadno vydělá peníze a rychle je utratí. Plánování není jeho silnou stránkou, a proto se může dostat do ekonomických obtíží.

Chuť k jídlu i trávení jsou u váty proměnlivé. Přitahuje ji jídlo svíravé chuti jako saláty a syrová zelenina, avšak pro její konstituci jsou vhodná teplá, vařená jídla a sladká, kyselá a slaná chuť. Obvykle produkují malé množství moči a stolice, která je často tvrdá, ve formě menších bobků.

Sídlem váty je tlusté střevo a také mozek, uši, kosti, klouby, kůže a stehna. Lidé typu váta snadno podléhají nemocem, které působí prvek vzduchu, jako je rozedma plic, zápal plic a artritida. Mezi další obtíže váty patří nadýmání, tiky, škubání a cukání, bolest kloubů, suchá pokožka a vlasy, nervové poruchy, zácpa a duševní zmatek. Váta se v těle projevuje postupem stárnutí jako vysychání a vrásčení kůže.

Jelikož mezi základní vlastnosti váty patří suchost, lehkost, studenost, drsnost, jemnost, pohyblivost a čirost, pak nadmíra kterékoliv z nich může zapříčinit nerovnováhu. Časté cestování, zejména letadlem, hluk, trvalá stimulace, drogy, cukr nebo alkohol narušují vátu, stejně jako vystavení chladu, studeným nápojům a jídlům. Podobně jako vítr mají i váty problémy uzemnit se. Dodržování pravidelného režimu sice činí lidem tohoto typu obtíže, je však pro ně naprosto nezbytné, protože jedině tak lze vátu snížit a udržet pod kontrolou. Váty by měli chodit spát do 22.00 hod., protože potřebují více odpočinku než ostatní typy. Lidé se zvýšenou vátou rychle a dobře reagují na teplo, vlhkost, lehce tučná/olejnatá jídla. Pomáhají také parní lázně, zvlhčovače vzduchu a vlhkost obecně. Doporučuje se každodenní olejová masáž před sprchováním či koupelí.

Vhodná výživa

Pro snížení váty se všeobecně hodí teplé, dobře provařené a mastné jídlo. Jíst třikrát až čtyřikrát denně a váta může i svačit za předpokladu, že dodrží dvouhodinový odstup mezi jednotlivými jídly. Pro vátu je důležité jíst pravidelně. Pro lidi tohoto typu se dobře hodí pokrmy „z jednoho hrnce“ jako polévky, dušené maso se zeleninou, omáčky. Při přípravě jídla mohou použít více oleje než ostatní dóši a udržet si dobré zažívání, pokud omezí příjem syrové stravy.

Pro vátu je vhodný dobře uvařený oves a rýže, protože jsou-li připravené ve velkém množství vody a s máslem či ghí, tak nevysušují. Nejlepší je pro ni vařená zelenina, ačkoliv občasný salát s dobrou olejovou či krémovou zálivkou neuškodí. Lilkovitým plodinám – rajčatům, bramborám, lilku a paprikám – spolu se špenátem je třeba se vyhýbat, pokud má váta tuhé, bolavé klouby a svaly. Váta může sladké, zralé a šťavnaté ovoce. Naopak pro ni nejsou vhodné plody svíravé chuti jako brusinky, granátová jablka a syrová jablka a sušené ovoce. Ovoce by měla konzumovat samotné a na prázdný žaludek.

Lidé typu váta mohou svou potřebu bílkovin uspokojit rozumnou mírou mléčných produktů, ale také vajíčky, kuřecím a krůtím masem, čerstvými rybami a zvěřinou (pokud chtějí maso jíst). Luštěniny zatěžují trávení, a proto by se při snižování váty měly užívat pouze v omezeném množství. Mělo by se jednat o loupané a půlené luštěniny a předem je máčet. Narušení váty také předejdete, když luštěniny uvaříte s trochou oleje a kořením – třeba kurkumou, římským kmínem, koriandrem, zázvorem, česnekem a asafoetidou.

Pro vátu jsou prospěšné veškeré ořechy a semínka, nejlépe ve formě 100% pomazánek/másel či rostlinného mléka. Deset mandlí, namočených přes noc ve vodě a posléze zbavených slupky, vátu ráno příjemně uspokojí. Vátu zahřeje sezamový olej, ale jinak se pro ni hodí i všechny ostatní druhy olejů. Váta může všechny mléčné výrobky, přičemž tvrdý sýr by měla konzumovat v menší míře. Zvládá dobře veškeré koření, ale neměla by je nadužívat. Váty si mohou během jídla či po něm pochutnat na sklence červeného vína ředěného vodou. Jelikož má váta sklony k závislostem, měla by se vyhýbat cukru, kofeinu a tabáku. Vátě se může zatočit hlava již ze samotného prožitku intenzity, proto by měla vyhledávat relaxaci a meditaci.

Obecné pokyny pro rovnováhu váty: 

  • Buďte v teple.
  • Buďte v klidu.
  • Vyhýbejte se studenému, mraženému a syrovému jídlu.
  • Vyhýbejte se velkému chladu.
  • Jezte teplá jídla a zahřívající koření.
  • Dodržujte pravidelný režim.
  • Hodně odpočívejte.

Pamatujte, že míra vaší rovnováhy je přímo úměrná tomu, jak dobře budete dodržovat pokyny k výživě a životnímu stylu vhodné pro váš typ. Někdy je těžké zbavit se starých návyků a změna může být postupná, ale chcete-li dosáhnout zlepšení, je třeba změny zavést. Vy sami máte pod kontrolou, jak rychlá vaše proměna bude.

Zajímá-li vás ajurvéda hlouběji, doporučujeme knihu Dr. Lad Ayurveda: The Science of Self-Healing, kde naleznete konceptuální vysvětlení váty, pitty a kaphy. Pokyny a podrobné vysvětlení ajurvédského přístupu k jídlu a léčení představuje dílo autorů Usha Lad a Dr. Lad Ayurvedic Cooking for Self-Healing.

© 1996, 2003 All Rights Reserved. Copyright by The Ayurvedic Institute, PO Box 23445, Albuquerque, NM 87192-1445; 505.291.9698; www.ayurveda.com
Překlad © 2014 Veronika Šilarová. S laskavým svolením autora.

V sekci Ke stažení si můžete článek stáhnout do svého počítače.

Bookmark the permalink.