Konec zimy a jaro z pohledu ajurvédy

winter_hoarfrost_on_a_flower_201664Období pozdní zimy a jara spojuje ajurvéda s dóšou kapha. Kapha je složena z prvků vody a země, které budou nyní převažovat v přírodě a vládnout i nám. Teplota začíná stoupat. Tající sníh sytí vodou zemi, která měkne a proměňuje se v bahno. Řeky mohutní. Probouzí se míza ve stromech.

Podobně to vypadá i v našem těle. Tkáně se chtějí zbavit tuku a toxinů, které se dostávají do krve a přidávají jí na hustotě a sladkosti.

Ajurvéda a kalendář

Ajurvéda nedefinuje přesná kalendářní data, protože jedním z jejích principů je flexibilita. A všichni víme, jak se zima v jednom roce může diametrálně lišit od druhé. Sami „na vlastní kůži a smysly“ rozpoznáte, kdy přesně přijde období kaphy. Bude to ve chvíli, kdy ucítíte vlhkost ve vzduchu (oproti zimě, kdy je vzduch sušší).

Všechna přechodová období jsou z pohledu ajurvédy riziková právě proto, že se tělo musí přizpůsobovat změnám klimatu. Základními vlastnostmi kaphy jsou těžká, mokrá a chladná. Konec zimy a začátek jara je obdobím, kdy nám v lepším případě kape z nosu a v horším případě se nos ucpe hleny. Dýchacím cestám můžeme pomoci proplachováním nosních dutin. Emočně se pak tíže může projevit pocity stagnace a letargie až deprese.

Povědomí a znalosti toho, co se děje v přírodě a v nás, nám pomohou se s těmito vlivy lépe vyrovnat a předejít obtížím. Po podzimu a zimě, kdy nám prospívala těžší, mastná jídla, by nám nyní stejný styl utlumil trávení a způsobil zahlenění žaludku, plic a dutin a zpomalení oběhu lymfy (zejména u lidí, kteří sami patří ke konstitučnímu typu kapha či tzv. Slizounům).

Co dělat na začátku jara

Proto s koncem února přejděte na výživu, která pomáhá „rozpouštět“ nadměrnou kaphu: lehké, suché, zahřívající potraviny převážně hořké, svíravé a ostré chuti, snadno stravitelné a nejlépe vařené či podávané teplé. Jezte spíše méně nežli více, 2x až 3x denně. Vhodné potraviny jsou například ředkvičky, listová zelenina, jablka, pohanka, fazole adzuki, přepuštěné máslo ghí, pálivější koření apod.

Věnujte pozornost pohybu, který je lékem na tíhu a přílišnou rozvolněnost kaphy. Odlehčete si úklidem a zbavte se starých věcí, které leží někde na hromadě či ve sklepě a už léta jste se jich nedotkly. Pročistěte svůj fyzický, emoční i duševní svět.

Toto období vhodné také k provedení detoxikační očisty, třeba důkladné ajurvédské pančakarmy nebo lehčího půstu. Vyberte si, co vám chutná a zvládnete udělat, protože radost a potěšení je klíčem spokojeného života a udržitelných změn životního stylu.

Praktické tipy na toto období:

  • Vyhledávejte lehké a vzdušné potraviny a činnosti.
  • Volte teplá jídla.
  • Oslabené trávení můžete posílit kořením trikatu smíchaným s medem – každé ráno si dejte jednu čajovou lžičku na lačno.
  • Minimalizujte studené, sladké, kyselé, slané a tučné potraviny a nápoje.
  • Pročistěte tělo, ukliďte si doma.
  • Držte páteř vzpřímenou, aby se bránice mohla volně hýbat, a DÝCHEJTE! Zkuste vyplachování nosních dutin a očistný dech ohně (bhastrika).
  • Nespěte přes den a pravidelně cvičte až do zpocení.
  • Pokud chcete znát svůj konstituční typ a podrobné pokyny k výživě a životnímu stylu nebo řešit konkrétní obtíže, můžete se objednat na osobní ajurvédskou konzultaci.

Pouze symbol_cropped

 

Zdroje: www.joyfulbelly.com, www.barbarasinclair.com, www.banyanbotanicals.com

Bookmark the permalink.