Kapha – energie promazávání

 

Autor: Vasant Lad, B.A.M.S., M.A.Sc.

KAPHA: Energie promazávání 

Obecný popis

KaphaLidé typu kapha disponují silou, vytrvalostí a houževnatostí. V rovnováze jsou sladcí, roztomilí, láskyplní a většinou vyrovnaní a uzemnění. Mají mastnou a hladkou pleť. Kaphy obvykle snadno přibírají na váze a mají pomalý metabolismus. Cvičení se raději vyhnou. Mají tlustou kůži a dobře vyvinuté tělo a svaly. Oči mají velké, přitažlivý pohled s hustými a dlouhými řasami a obočím. Lidé typu kapha vylučují pomalu a stolici mají měkkou, světlou a mastnou. Mírně se potí. Spí hluboce a dlouho. Kaphy přitahuje sladké, slané a mastné jídlo, ale pro jejich konstituci je nejvhodnější chuť hořká, svíravá a ostrá.

Z psychologického pohledu jsou to lidé klidní, tolerantní a shovívaví. Mohou se však také dostat do stavu letargie. Někdy jim sice déle trvá něco pochopit, ale mají výbornou dlouhodobou paměť. V nerovnováze zahltí kaphu pocity chamtivosti, závisti, ulpívání a majetnickosti. Ve vnějším světě je kapha dobře uzemněná, stabilita a lpění jí pomáhá vydělávat a udržet si peníze.

S větší pravděpodobností se u lidí tohoto typu objeví nemoci související s principem vody, jako je chřipka, ucpání dutin a další hlenovité choroby. Běžné jsou také lenivost, nadváha, cukrovka, zadržování vody a bolesti hlavy. Kapha se zvyšuje při úplňku, protože v té době dochází k zadržování vody. K největšímu nahromadění kaphy dochází v zimě a v tu dobu je nanejvýš důležité dodržovat zásady výživy a životního stylu, které vyrovnávají tuto dóšu.

Vhodná výživa

Důležité chutě pro kaphu jsou hořká, svíravá a ostrá. Kaphy potřebují potraviny, které osvěží mysl, ale omezí celkový objem přijímané potravy. Měli by se vyhýbat mléčným produktům a tukům všeho druhu, zejména smaženému a mastnému jídlu a masu.

Lidé s převahou kaphy potřebují méně obilnin než pitta a váta, přičemž optimální jsou pro ně pohanka a proso (jsou více zahřívající) a potom ječmen, rýže a kukuřice. Nejvhodnější úpravou těchto obilnin je pražení nebo suchá úprava. Kapha může veškerou zeleninu s důrazem na saláty a plody rostoucí nad zemí na úkor kořenové zeleniny; a měla by se vyhýbat sladké, kyselé a vodnaté zelenině. Kapha obecně dobře zpracuje syrovou zeleninu, ačkoliv plodiny upravené na páře nebo restované tráví lépe. Nevhodné je pro ni velmi sladké nebo kyselé ovoce a preferovat by měla svíravější a sušší ovoce jako jablka, meruňky, brusinky, manga, broskve a hrušky.

Kaphy pouze zřídkakdy potřebují živočišné produkty a pokud po nich sáhnou, mělo by se jednat o suchou úpravu (pečení, pražení, grilování), nikdy smažení. Hodí se pro ně kuřecí, vejce, králičí, mořské plody a zvěřina. Jejich tělo nepotřebuje velké množství bílkovin, a proto by se neměli přejídat luštěninami, i když ty jsou pro ně lepší než maso, jelikož neobsahují takové množství tuku. Pro kaphu se nejlépe hodí černé fazole, mungo, fazole pinto a červená čočka.

Těžké vlastnosti ořechů a semínek zvyšují, tj. zhoršují, kaphu, stejně jako olej, který obsahují. Občasná konzumace slunečnicových a dýňových semínek je v pořádku. V malém množství lze také užívat mandlový, kukuřičný, světlicový a slunečnicový olej. To samé platí pro mléčné produkty: kapha se má vyhýbat těžké, chladivé a sladké chuti mléčných produktů, ačkoliv trochu ghí při vaření a občas maličko kozího mléka nezpůsobí obtíže.

Lidé typu kapha by se měli vyvarovat jakýchkoliv i přírodních sladidel a vhodné je pro ně pouze omezené množství tepelně nezpracovaného medu, který má zahřívající účinek. Mohou však hojně používat veškeré koření, vyjma soli, přičemž nejlepší je pro ně zázvor a česnek. Člověk s dominantní dóšou kapha a s malým podílem ostatních dvou dóš může občas užít stimulantů jako káva a čaj. Velkou újmu jim nezpůsobí ani tabák a destiláty. Alkohol však vůbec nepotřebují a pokud se rozhodnou jej konzumovat, pak nejlepší volbou je víno.

Obecné pokyny pro rovnováhu kaphy: 

  • Hodně cvičte.
  • Vyhýbejte se těžkým jídlům.
  • Žijte aktivně.
  • Vyhýbejte se mléčným výrobkům.
  • Vyhýbejte se chlazenému jídlu a nápojům.
  • Měňte svůj režim.
  • Vyhýbejte se tučným, mastným jídlům.
  • Jezte lehké a suché potraviny.
  • Nespěte přes den.

Pamatujte, že míra vaší rovnováhy je přímo úměrná tomu, jak dobře budete dodržovat pokyny k výživě a životnímu stylu vhodné pro váš typ. Někdy je těžké zbavit se starých návyků a změna může být postupná, ale chcete-li dosáhnout zlepšení, je třeba změny zavést. Vy sami máte pod kontrolou, jak rychlá vaše proměna bude.

Zajímá-li vás ajurvéda hlouběji, doporučujeme knihu Dr. Lad Ayurveda: The Science of Self-Healing, kde naleznete konceptuální vysvětlení váty, pitty a kaphy. Pokyny a podrobné vysvětlení ajurvédského přístupu k jídlu a léčení představuje dílo autorů Usha Lad a Dr. Lad Ayurvedic Cooking for Self-Healing.

© 1996, 2003 All Rights Reserved. Copyright by The Ayurvedic Institute, PO Box 23445, Albuquerque, NM 87192-1445; 505.291.9698; www.ayurveda.com
Překlad © 2014 Veronika Šilarová. S laskavým svolením autora.

V sekci Ke stažení si můžete článek stáhnout do svého počítače.

 

Bookmark the permalink.