Pitta – energie trávení a metabolismu

 

Autor: Vasant Lad, B.A.M.S., M.A.Sc.

PITTA: Energie trávení a metabolismu 

Obecný popisPitta

Pitta sdílí mnoho vlastností ohně. Oheň je horký, pronikavý, ostrý a vzrušivý. Podobně lidé typu pitta mají teplá těla, pronikavé nápady a vybroušenou inteligenci. Nerovnováha se projevuje jako rozrušenost a vznětlivost. Pitta má středně vysokou postavu s kůží načervenalého či měděného odstínu. Objevují se u ní také bradavice a pihy. Pokožka je na dotek teplá a méně vrásčitá než u váty. Mají hedvábné vlasy a u pitty často dochází k předčasnému šednutí nebo vypadávání vlasů. Oči jsou středně velké a spojivka vlhká. Nos špičatý a špička bývá načervenalá.

Lidé s převahou pitty mají silný metabolismus, dobré trávení a silnou chuť k jídlu. Rádi konzumují hodně jídla a tekutin, spolu s ostrým kořením a chladnými nápoji. Pro jejich konstituci je však vhodná sladká, hořká a svíravá chuť. Spánek pitty je hluboký a středně dlouhý. Tvoří velké množství moči a stolice, která je většinou žlutě zabarvená, měkká a objemná. Snadno se potí, mají teplé ruce i nohy. Pitta hůře snáší sluneční svit, horko a těžkou fyzickou práci.

Atributy pitty jsou olejnatost, horkost, lehkost, pohyblivost, šíření a tekutost, a proto přítomnost těchto kvalit může pittu zvyšovat. Léto je obdobím tepla, tj. pitty. V této době se běžně objevují spáleniny od slunce, škumpa jedovatá, pichlavé vedro a pocity vzteku (vznětlivosti). Takováto nerovnováha pitty obvykle odezní s příchodem chladnějšího počasí. Výživa a životní styl mají být ve svém účinku chladivé – ochlazující jídla, vyřazení čili a zahřívajícího koření a chladné podnebí. Lidé typu pitta by měli cvičit v nejchladnější dobu dne.

Vhodná výživa

Obecně by se měla pitta vyhýbat kyselým, slaným a ostrým jídlům. Nejvhodnější je vegetariánská strava s minimem masa, vajec, alkoholu a soli. Na uklidnění přirozené agresivity a nutkavého chování se hodí sladké, chladivé a hořké potraviny a chutě.

Mezi obilniny vhodné pro pittu patří ječmen, rýže, oves a pšenice, spolu se zeleninou, která by měla tvořit převážnou část jejich výživy. Je třeba se vyhýbat rajčatům, ředkvičkám, čili papričkám, česneku a syrové cibuli, protože veškerá kyselejší či pálivější zelenina zhorší stav pitty. Avšak většina ostatních druhů zeleniny ji zklidní. Bílá ředkev dobře slouží k pročištění jater, když je pitta v rovnováze, avšak jinak by měla být vyřazena. Na jaře a v létě se pro pittu hodí saláty a syrová zelenina a sladké ovoce. Kyselému ovoci by se měla pitta vyhýbat, vyjma limetek v omezeném množství.

Živočišné produkty, zejména mořské plody a vejce, by měla pitta užívat s mírou. Vhodné druhy masa jsou kuřecí, krůtí, králičí a zvěřina. Veškeré luštěniny v malém množství působí na pittu příznivě, vyjma červené a žluté čočky. Nejvhodnější jsou černá čočka, cizrna a fazole mungo.

Většina ořechů a semínek má velký obsah oleje, a proto pittu přehřívá. Chladivý je pouze kokos a občas si pitta může dát slunečnicová a dýňová semínka. Dobře zvládne malé množství kokosového, olivového a slunečnicového oleje.

Vhodné jsou sladké mléčné výrobky, včetně mléka, nesoleného másla, ghí a měkkých, nesolených sýrů. Jogurt se dá jíst, je-li smíchán s kořením, trochou přírodního sladidla a vody. Lidé typu pitta snášejí přírodní sladidla lépe než zbývající dvě dóši, protože sladká chuť ulevuje pittě. Musejí se však vyhýbat pálivému, ostrému koření a používat především kardamom, skořici, koriandr, fenykl a kurkumu, s malým množstvím římského kmínu a černého pepře.

Kávu, alkohol a tabák je nutné zcela vyřadit, ačkoliv občasné pivo může pittě přinést uvolnění. Černý čaj pít příležitostně, spolu s trochou mléka a špetkou kardamomu.

Obecné pokyny pro rovnováhu pitty: 

  • Vyhýbejte se přílišnému horku.
  • Vyhýbejte se většímu množství oleje.
  • Vyhýbejte se páře.
  • Omezte konzumaci soli.
  • Jezte chladivá a nekořeněná jídla.
  • Cvičte v chladnější části dne.

Pamatujte, že míra vaší rovnováhy je přímo úměrná tomu, jak dobře budete dodržovat pokyny k výživě a životnímu stylu vhodné pro váš typ. Někdy je těžké zbavit se starých návyků a změna může být postupná, ale chcete-li dosáhnout zlepšení, je třeba změny zavést. Vy sami máte pod kontrolou, jak rychlá vaše proměna bude.

Zajímá-li vás ajurvéda hlouběji, doporučujeme knihu Dr. Lad Ayurveda: The Science of Self-Healing, kde naleznete konceptuální vysvětlení váty, pitty a kaphy. Pokyny a podrobné vysvětlení ajurvédského přístupu k jídlu a léčení představuje dílo autorů Usha Lad a Dr. Lad Ayurvedic Cooking for Self-Healing.

© 1996, 2003 All Rights Reserved. Copyright by The Ayurvedic Institute, PO Box 23445, Albuquerque, NM 87192-1445; 505.291.9698; www.ayurveda.com
Překlad © 2014 Veronika Šilarová. S laskavým svolením autora.

V sekci Ke stažení si můžete článek stáhnout do svého počítače.