Živě a vědomě

ŽIVĚ A VĚDOMĚ

KJ

Otevřený cyklus 8 lekcí kundaliní jógy
a principů ajurvédy a vědomé výživy

 

Jak se vyznat v záplavě informací, co je (ne)zdravé a co je (ne)dobré?

Kundaliní jóga
vnáší do našeho života hlubší vědomí, citlivost a vůli jednat.
Ajurvéda
nabízí mapu a kompas,
jak se pohybovat vlastním životem a jaké volby činit.

Hlavní náplní lekce je cvičení kundaliní jógy,
s krátkým úvodem a diskuzí na téma životního stylu a výživy.
VHODNÉ PRO ZAČÁTEČNÍKY I POKROČILÉ.

Čas a místo konání:
8. dubna – 27. května 2015, ve středu od 19.00 do 20.45 hod.
Jurta klub, Na Vydrholci 576, Praha 9-Běchovice (www.jurtaklub.cz)

Cena:
1 440,- Kč předplatné za celý cyklus, nebo 220,- Kč za jednotlivou lekci

Rezervace na www.jurtaklub.cz

Témata cyklu Živě a vědomě

Přibližně 90 min. věnujeme dechovému cvičení, józe, relaxaci a meditaci a zbývajících 25 minut rozhovoru na téma lekce a diskuzi.

  1. lekce: Kundalini jóga a vědomý život
  2. lekce: Ajurvéda
  3. lekce: „Zdravá“ výživa
  4. lekce: Cukr, slazení
  5. lekce: Srdeční čakra (čakrový systém)
  6. lekce: Zdravá střeva, prána a apána
  7. lekce: Závislost – negativní, pozitivní a neutrální mysl
  8. lekce: Životní styl

Letáček ke stažení

Napište mi:

[xyz-cfm-form id=1]

Jak na volné dýchací cesty – proplachování nosu

Není snad jednodušší způsob, jak se vyhnout rýmě a ucpanému nosu než proplachování nosních dutin. Jedná se o starověkou jogínskou techniku zvanou krija džala nétí, kdy dutiny propláchneme teplou, slanou vodou.

Jedním z možných způsobů, který by mě však spíše odradil, je ponořit obě nosní dírky do misky s vlažnou vodou a solí, nasát nosem a pak vyfrknout. Je ale mnohem snazší a zároveň tradiční cesta pomocí speciální konvičky či nosní sprchy.

Přínosy nosní sprchy

Proplachování dutin je nadmíru jednoduché a přináší mnoho užitku:

  • úlevu od dýchacích problémů (zánět dutin, alergie, astma, senná rýma)
  • při dlouhodobém, každodenním používání předejdete bolestem v krku, kašli, zahleněnému nosu a krku,
  • příznivě ovlivňuje i zrak a sluch,
  • zvyšuje schopnost vizualizace a soustředění, dodává pocit duševní lehkosti a jasnosti,
  • zklidňuje mozek a přináší úlevu od bolestí hlavy, migrény, deprese, mentálního napětí,
  • pomáhá lidem, kteří se snaží přestat kouřit, protože podporuje dýchání nosem (namísto dýchání ústy) a nos znovu citlivě vnímá, jak nepříjemné je vdechovat kouř z cigaret,
  • pomáhá odstranit chrápání.

Volný nos – více prány

V neposlední řadě je džala nétí technikou duchovní. Uvolňuje dýchací cesty a usnadňuje dýchání, tedy přívod prány do těla. Napomáhá stavům meditace, protože na jemněhmotné úrovni působí na čichový bulbus a psychické centrum, které v józe nazýváme adžna čakrou – bod mezi obočím či tzv. třetí oko.

Jak na proplachování dutin

Dzala NetiProplachování provádějte pravidelně každý den jako součást ranní očisty. Za pár týdnů pocítíte pozitivní účinky a nebudete chtít přestat. Já jsem přestála letošní zimu na úpatí Himalájí bez rýmy i nastydnutí a zdraví si zachovala i po návratu do „chřipkové“ České republiky.

Postup

Připravte si převařenou vodu a rozpusťte v ní mořskou či himalájskou sůl (cca 1 čajová lžička na 500 ml vody). Vodu přelijte do konvičky. Proplachování provádějte nad umyvadlem nebo kdekoliv jinde kam může volně odtékat voda.

Nahněte hlavu k jednomu rameni a zobáček konvičky vložte do horní nosní dírky. Loket ruky a konvičkou držte zdvihnutý. Za chvilku začne voda vytékat spodní nosní dírkou. Nechejte protéct potřebné množství vody.

Hlavu narovnejte na střed. Z nosních dírek vám vyteče voda. Pročištění dutin pomůže, když si zacpete nejprve jednu a pak druhou dírku a několikrát silně vyrazíte dech nosem.

Opakujte celý postup na druhou nosní dírku.

Nakonec ohněte trup vodorovně s podlahou, hlava v prodloužení páteře a nechejte vytéct zbylou vodu. Pak se ohněte hlouběji až ke kolenům, hlava volně visí, a mohou se objevit poslední kapky vody. Narovnejte se a vysmrkejte. Je důležité zbavit dutiny veškeré vody.

Pokud máte svíravý pocit v nose a dutinách, použijte nosní olej.

Jakou konvičku?

Nosních konviček je dostupná celá řada – různé materiály (umělohmotné, keramické, nerezové či měděné) i velikosti (od 100 ml do 1 litru, které jsem viděla v Indii). Záleží na vaší volbě. Na cesty se hodí menší (cca 100 ml), lehká, umělohmotná – slanou vodu si však budete muset připravit do jiné nádoby a pak ji postupně nalévat do konvičky. Pro domácí použití doporučuji větší (300 až 400 ml), ve kterých můžete rovnou připravit solný roztok a vypláchnout obě nosní dírky jednou dávkou.

Vyberte si materiál, který je vám příjemný. Často to bývá keramika, která se snadno ošetřuje, když vám však upadne, tak se s největší pravděpodobností rozbije. Tradiční měděná konvička zase dodává tělu přirozeným způsobem měď.

Kolik vody? Jaká teplota?

K preventivnímu proplachování stačí 150 až 200 ml vody do jedné nosní dírky.

Teplota vody by měla být mírně vyšší než běžná tělesná teplota, cca 38–40 °C.

Jakou sůl a kolik

Vyhýbejte se běžné kuchyňské soli! Dopřejte svým dutinám (a konečně i sobě při vaření) přírodní mořskou, himalájskou či černou sůl.

Pokud vás vyplachování nosu bolí, přidejte sůl. Pokud cítíte pálení, uberte množství soli.

Pouze symbol_cropped

 

Zdroje: www.astrogle.com
Zdroj obrázku: http://www.astrogle.com/images/articles/healing/jala_neti_kriya.jpg

Konec zimy a jaro z pohledu ajurvédy

Období pozdní zimy a jara spojuje ajurvéda s dóšou kapha. Kapha je složena z prvků vody a země, které budou nyní převažovat v přírodě a vládnout i nám. Teplota začíná stoupat. Tající sníh sytí vodou zemi, která měkne a proměňuje se v bahno. Řeky mohutní. Probouzí se míza ve stromech. Podobně to vypadá i v našem těle. Tkáně se chtějí zbavit tuku a toxinů, které se …

Celý článek: Konec zimy a jaro z pohledu ajurvédy

Konec zimy a jaro z pohledu ajurvédy

winter_hoarfrost_on_a_flower_201664Období pozdní zimy a jara spojuje ajurvéda s dóšou kapha. Kapha je složena z prvků vody a země, které budou nyní převažovat v přírodě a vládnout i nám. Teplota začíná stoupat. Tající sníh sytí vodou zemi, která měkne a proměňuje se v bahno. Řeky mohutní. Probouzí se míza ve stromech.

Podobně to vypadá i v našem těle. Tkáně se chtějí zbavit tuku a toxinů, které se dostávají do krve a přidávají jí na hustotě a sladkosti.

Ajurvéda a kalendář

Ajurvéda nedefinuje přesná kalendářní data, protože jedním z jejích principů je flexibilita. A všichni víme, jak se zima v jednom roce může diametrálně lišit od druhé. Sami „na vlastní kůži a smysly“ rozpoznáte, kdy přesně přijde období kaphy. Bude to ve chvíli, kdy ucítíte vlhkost ve vzduchu (oproti zimě, kdy je vzduch sušší).

Všechna přechodová období jsou z pohledu ajurvédy riziková právě proto, že se tělo musí přizpůsobovat změnám klimatu. Základními vlastnostmi kaphy jsou těžká, mokrá a chladná. Konec zimy a začátek jara je obdobím, kdy nám v lepším případě kape z nosu a v horším případě se nos ucpe hleny. Dýchacím cestám můžeme pomoci proplachováním nosních dutin. Emočně se pak tíže může projevit pocity stagnace a letargie až deprese.

Povědomí a znalosti toho, co se děje v přírodě a v nás, nám pomohou se s těmito vlivy lépe vyrovnat a předejít obtížím. Po podzimu a zimě, kdy nám prospívala těžší, mastná jídla, by nám nyní stejný styl utlumil trávení a způsobil zahlenění žaludku, plic a dutin a zpomalení oběhu lymfy (zejména u lidí, kteří sami patří ke konstitučnímu typu kapha či tzv. Slizounům).

Co dělat na začátku jara

Proto s koncem února přejděte na výživu, která pomáhá „rozpouštět“ nadměrnou kaphu: lehké, suché, zahřívající potraviny převážně hořké, svíravé a ostré chuti, snadno stravitelné a nejlépe vařené či podávané teplé. Jezte spíše méně nežli více, 2x až 3x denně. Vhodné potraviny jsou například ředkvičky, listová zelenina, jablka, pohanka, fazole adzuki, přepuštěné máslo ghí, pálivější koření apod.

Věnujte pozornost pohybu, který je lékem na tíhu a přílišnou rozvolněnost kaphy. Odlehčete si úklidem a zbavte se starých věcí, které leží někde na hromadě či ve sklepě a už léta jste se jich nedotkly. Pročistěte svůj fyzický, emoční i duševní svět.

Toto období vhodné také k provedení detoxikační očisty, třeba důkladné ajurvédské pančakarmy nebo lehčího půstu. Vyberte si, co vám chutná a zvládnete udělat, protože radost a potěšení je klíčem spokojeného života a udržitelných změn životního stylu.

Praktické tipy na toto období:

  • Vyhledávejte lehké a vzdušné potraviny a činnosti.
  • Volte teplá jídla.
  • Oslabené trávení můžete posílit kořením trikatu smíchaným s medem – každé ráno si dejte jednu čajovou lžičku na lačno.
  • Minimalizujte studené, sladké, kyselé, slané a tučné potraviny a nápoje.
  • Pročistěte tělo, ukliďte si doma.
  • Držte páteř vzpřímenou, aby se bránice mohla volně hýbat, a DÝCHEJTE! Zkuste vyplachování nosních dutin a očistný dech ohně (bhastrika).
  • Nespěte přes den a pravidelně cvičte až do zpocení.
  • Pokud chcete znát svůj konstituční typ a podrobné pokyny k výživě a životnímu stylu nebo řešit konkrétní obtíže, můžete se objednat na osobní ajurvédskou konzultaci.

Pouze symbol_cropped

 

Zdroje: www.joyfulbelly.com, www.barbarasinclair.com, www.banyanbotanicals.com